14 травня 2024 року завідувачка кафедри, докторка пед. н., професорка Ісаєва О.О. взяла участь в якості спікерки у науково-практичному семінарі з теми «Формування читацької компетентності учнів у новому освітньому середовищі» для методистів регіональних методичних служб, керівників регіональних методичних об’єднань учителів української мови і літератури, зарубіжної літератури, що був організований відділом загальної середньої освіти Департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів».
Олена Олександрівна учасникам семінару презентувала тему «Організація та розвиток читацької діяльності у процесі вивчення літератури у школі».
У ході виступу-лекції було розглянуто такі питання.
- Роль книги і читання в житті сучасної особистості, не зважаючи на стрімкий розвиток інформаційних технологій, залишається надзвичайно актуальною.
- Природа читацького інтересу, аспекти, що впливають на його розвиток та згасання, культура читача – ці та дотичні їм питання постійно знаходяться у полі зору представників різних сфер життєдіяльності суспільства (педагогів, психологів, культурологів, соціологів, філологів, представників бібліотечної справи).
- Проблема формування читацької культури особистості сьогодні є суспільно важливою, до вирішення якої мають долучитися всі учасники як освітнього-виховного процесу, так і загального культурного життя України.
- Читацька компетентність є ключовою, що необхідна людині на різних етапах та у різних сферах життєдіяльності.
- Водночас реалії сьогодення засвідчують відсутність інтересу до читання у сучасною молодою людини, загальне падіння рівня читацької культури, пріоритет аудіовізуальних засобів отримання інформації.
- Шкільна літературна освіта покликана сформувати кваліфікованого вдумливого читача з розвинутим критичним мисленням, здатного вирізняти явища справжньої культури, отримувати естетичну насолоду від спілкування з твором мистецтва.
- Формування особистісного ціннісного ставлення до людини та оточуючого світу на основі прочитаних художніх творів – це одна із основних цілей вивчення літератури в школі.
- Не історія літератури певного періоду, а художній світ цієї літератури, що сприймається і декодується учнем-читачем ХХI століття, має бути покладений в основу сучасного вивчення літератури в школі.
- Оскільки читання є також способом соціалізації особистості у суспільстві, тому важливо важливо індивідуалізувати процес навчання, ураховувати первісні читацькі враження, «читацьке право» учнів на своє ставлення до прочитаного.
- З метою формування читацької компетентності учнів доцільно розробити права читача і дотримуватися їх у навчальному процесі (за основу можна взяти «Права читача» Д. Пеннака).
- Організовуючи навчальний процес у школі з метою формування читача доцільно звертати увагу на існуючі концепції сучасного вітчизняного та західного літературознавства щодо діалогу автора та читача, знання про які, безперечно, збагачують методику викладання літератури в школі.
- Оскільки сучасне життя змушує вчителя літератури бути конкуретноздатним у сучасному інформаційному просторі, доцільно у навчальній діяльності використовувати інноваційні методи, прийоми та технології, здатні залучити сьогоднішнє інтернет-покоління учнів- візуалів до читання.
- Формування учня-читача має здійснюватися в єдиній системі використання різноманітних методів, прийомів і видів навчальної діяльності, де діалогічні форми організації навчальної діяльності мають стати пріоритетними в системі розвитку читацької культури особистості.
- На сьогодні актуальними є такі читацькі стратегії вивчення художнього твору під час війни, коли читання набуває бібліотерапевтичного ефекту, коли читання стає точкою зростання особистості, що переживає травми свідка війни.